Visie
Pedagogische visie
Kinderopvang Het Vrolijke Koetje werkt volgens een agrarische pedagogische visie die deel uitmaakt van een kwaliteitssysteem van de Verenigde Agrarische Kinderopvang. Dit kwaliteitssysteem is speciaal ontwikkeld voor kinderopvang op de boerderij.
Wanneer uw kind zich goed voelt en vertrouwen heeft gevonden, durft hij/zij er zelfstandig op uit te trekken en de wereld om zich heen te ontdekken. Wij geven uw kind de gelegenheid om zich in zijn/haar eigen tempo te ontwikkelen.
Wij doen dit door de ontwikkeling en belevingswereld van uw kind te volgen en hierop aan te sluiten en door het aanbieden van ervaringen die bij uw kind passen en uw kind verrijken. Respect en een positieve benadering naar kinderen, ouders en medewerkers is daarin erg belangrijk.
De volgende 4 kernwaarden vormen de basis van onze agrarische pedagogische visie:
1: Het kind mag er zijn
Elk kind is een individu en is goed zoals hij of zij is. Het kind mag daarom bij ons in de kinderopvang volledig zichzelf zijn.
2: Wij creëren een rijke voedingsbodem
Het kind heeft een natuurlijke drang om te ontwikkelen. We hebben het vertrouwen dat elk kind dit op eigen tempo doet, volgens patronen vergelijkbaar met de natuurlijke processen, zoals we die ook in de natuur en het agrarische bedrijf zien.
3: Het kind is competent en ontwikkelt zich op eigen tempo
Het is aan ons, als pedagogisch professionals, om te kijken en luisteren naar kinderen, om vervolgens te bepalen wat er nodig is om het kind tot optimale bloei en ontwikkeling te laten komen en dat op maat aan kinderen aan te bieden.
4: De agrarische omgeving inspireert het kind
Onze natuurrijke en agrarische omgeving versterkt de al aanwezige natuurlijke ontwikkeling van het kind en is een enorme bron van ontwikkelingsstimulansen en -mogelijkheden.
Onze vier pedagogische basisdoelen
1: De ontwikkeling van de sociale competentie
Meestal gaat het maken van sociaal contact tussen kinderen onderling van nature vanzelf. Zo nodig wordt contact tussen kinderen onderling door ons gestimuleerd door het aanbieden van spelletjes, liedjes, specifiek samenspel en buitenspel. Het contact met de dieren maakt dat de sociale vaardigheden breder worden ontwikkeld.
2: Het eigen maken van normen en waarden
Respectvol omgaan met elkaar, met de kinderen, met de levende natuur en materialen staan daarbij voorop. Wij hebben hierin een belangrijke voorbeeldfunctie. Door positieve bevestiging van ons naar uw kind toe leert uw kind welk gedrag van hem/haar wordt verwacht en wat acceptabel is. Uw kind wordt ook begeleid bij de ontwikkeling van een positieve relatie met de dieren.
3: Het bieden van emotionele veiligheid
Wij zorgen voor een warme, veilige en vertrouwde omgeving waarin uw kind kan eten, drinken, slapen, spelen en vooral lekker zichzelf kan zijn. Er is een veelzijdige binnen- en buitenruimte waar uw kind dagelijks op ontdekkingstocht kan gaan. Wij werken aan een sociale relatie met uw kind waarbinnen uw kind zich veilig kan voelen. Uw kind wordt met respect behandeld en voelt zich onvoorwaardelijk geaccepteerd. Wij bieden uw kind leeftijdsadequate aandacht waar nodig en geven de ruimte en vrijheid waar gewenst.
4: De ontwikkeling van de persoonlijke competentie
Onze agrarische omgeving stimuleert de ontwikkeling van de kinderen op een heel vanzelfsprekende manier. De natuur en de boerderij zetten aan tot bewegen en stimuleren de nieuwsgierigheid waardoor kinderen kennisvragen stellen en op onderzoek uitgaan. De zintuigen en de verbindingen in de hersenen worden op deze manier gestimuleerd. Buiten is een unieke plek om te ontdekken en leren. In onze buitenruimtes kun je niet alleen lekker spelen, ze bieden ook unieke kansen. Voor de ontwikkeling van kinderen is het van belang dat zij risico’s mogen nemen om de eigen grenzen te verkennen en te verleggen, beperkingen overwinnen en hun mogelijkheden vergroten. Wij begeleiden en bieden de benodigde ondersteuning bij de activiteiten. Belangrijk bij alles wat we de kinderen aanbieden is dat het gaat om het proces, niet om het resultaat. We werken veel met Loose Parts. Dit roept nieuwe speelvaardigheden op, daagt kinderen uit op een andere manier (samen) te spelen en stimuleert de creativiteit en de hersenontwikkeling op een andere manier.
Natuurlijk spelen wij ook binnen. Er zijn leuke speelhoekjes gecreëerd.